Waarschuwing: JavaScript is uitgeschakeld in uw browser. Hierdoor kunt u mogelijk niet alle vragen in deze enquête beantwoorden. Controleer de instellingen van uw browser.

Meld- en informatiepunt CDNI

Beste leden,

Onlangs kreeg KBN de vraag van Rijkswaterstaat (RWS) en het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) of het Meld- en Informatiepunt CDNI (M&I) nog in de behoefte voorziet van de binnenvaart. Om hier goed antwoord op te kunnen geven, willen we jullie een aantal vragen voorleggen. Het invullen kost maximaal 5 minuten.

 

Toelichting CDNI en M&I

In 2009 is, na een ratificatietraject van 13 jaar, het CDNI van kracht geworden. Vanwege dit lange ratificatietraject werd verwacht dat de verdragregels onvoldoende bekend waren. Om die reden is besloten om in Nederland een meld- en informatiepunt in te richten, het M&I.
 
Dit M&I werd niet alleen een vraagbaak voor de schipper, maar hier kon de schipper ook een melding doen van bijvoorbeeld het niet krijgen van een losverklaring of het krijgen van een onjuiste losverklaring. Het M&I punt is bedoeld als schakel in de keten tussen de verschillende overheidsdiensten die toezicht uitvoeren op de verplichtingen die gelden bij het lossen van schepen. Melding bij het M&I zorgt er voor dat bij het niet naleven van verplichtingen door bedrijven of schippers de betrokken overheidsdienst kan worden geïnformeerd om zo de naleving van het CDNI verdrag te kunnen verbeteren. Door  melding te maken kon een schipper worden gevrijwaard van een boete wanneer deze controle zou krijgen. De meldingen werden ook gebruikt om de walbedrijven te informeren over de verdragregels.  
Inmiddels zijn we 15 jaar verder en worden er bij het M&I nog maar  sporadisch meldingen gedaan door schippers. Dit is de aanleiding voor RWS en het HbR om te onderzoeken of het M&I nog voorziet in een behoefte van de binnenvaart of dat er andere oorzaken zijn waardoor er nog nauwelijks meldingen worden gedaan.

De uitkomst van de enquête zal gepubliceerd worden op de website van KBN (www.binnenvaart.nl).

We waarderen jullie medewerking enorm en vragen jullie onderstaande vragen te beantwoorden:

Was u al bekend met het Meld- en informatiepunt CDNI (M&I) ?

Nu u bekend bent met het M&I, gaat u er gebruik van maken?

Heeft u de laatste 2 jaar contact gezocht met het M&I

Waarom niet?

In hoeverre was het zinvol?

Weet u wat het doel is van het Meld en informatiepunt (M&I) bij het havenbedrijf Rotterdam?

Weet u hoe u het M&I punt kunt bereiken?

Is het voldoende bekend bij het varend bedrijfsleven dat er een meldpunt is?

Is de conclusie juist dat het M&I niet langer meer nodig is omdat iedereen de regels over het schoonmaken van schepen ondertussen wel kent?

Weet u dat u ook melding kunt maken van problemen m.b.t. het schoonmaken van laadruimen en ladingtanks?

Heeft u terugkoppeling ontvangen van het M&I indien u een melding had gemaakt?

Heeft de melding en de actie die daaruit eventueel gevolgd is nog een positieve uitwerking gehad op toekomstige schoonmaakverplichtingen of het afgeven van de juist ingevulde documentatie?

Heeft u aanbevelingen voor de werking van het M&I informatiepunt?