Beste leden,
Onlangs kreeg KBN de vraag van Rijkswaterstaat (RWS) en het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) of het Meld- en Informatiepunt CDNI (M&I) nog in de behoefte voorziet van de binnenvaart. Om hier goed antwoord op te kunnen geven, willen we jullie een aantal vragen voorleggen. Het invullen kost maximaal 5 minuten.
Toelichting CDNI en M&I
In 2009 is, na een ratificatietraject van 13 jaar, het CDNI van kracht geworden. Vanwege dit lange ratificatietraject werd verwacht dat de verdragregels onvoldoende bekend waren. Om die reden is besloten om in Nederland een meld- en informatiepunt in te richten, het M&I.
Dit M&I werd niet alleen een vraagbaak voor de schipper, maar hier kon de schipper ook een melding doen van bijvoorbeeld het niet krijgen van een losverklaring of het krijgen van een onjuiste losverklaring. Het M&I punt is bedoeld als schakel in de keten tussen de verschillende overheidsdiensten die toezicht uitvoeren op de verplichtingen die gelden bij het lossen van schepen. Melding bij het M&I zorgt er voor dat bij het niet naleven van verplichtingen door bedrijven of schippers de betrokken overheidsdienst kan worden geïnformeerd om zo de naleving van het CDNI verdrag te kunnen verbeteren. Door melding te maken kon een schipper worden gevrijwaard van een boete wanneer deze controle zou krijgen. De meldingen werden ook gebruikt om de walbedrijven te informeren over de verdragregels.
Inmiddels zijn we 15 jaar verder en worden er bij het M&I nog maar sporadisch meldingen gedaan door schippers. Dit is de aanleiding voor RWS en het HbR om te onderzoeken of het M&I nog voorziet in een behoefte van de binnenvaart of dat er andere oorzaken zijn waardoor er nog nauwelijks meldingen worden gedaan.
De uitkomst van de enquête zal gepubliceerd worden op de website van KBN (
www.binnenvaart.nl).